{"id":1206,"date":"2022-05-23T20:35:53","date_gmt":"2022-05-23T20:35:53","guid":{"rendered":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/?p=1206"},"modified":"2022-05-23T20:37:33","modified_gmt":"2022-05-23T20:37:33","slug":"sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/","title":{"rendered":"Sprzeciw spo\u0142eczny IHR (do pos\u0142\u00f3w)"},"content":{"rendered":"\n

Druk 12 stron pisma trafi bezpo\u015brednio do 460 pos\u0142\u00f3w i 100 senator\u00f3w. Poni\u017cej znajduje si\u0119 wz\u00f3r pisma, kt\u00f3re b\u0119dzie indywidualnie z Imienia i Nazwiska adresowane do danego przedstawiciela rz\u0105du.<\/strong><\/em><\/p>\n\n\n\n

Warszawa, 23 maja 2022 r.
Cz\u0142onkowie licznych organizacji spo\u0142ecznych zjednoczeni w akcji \u201eNie dla WHO\u201d
kontakt: [email protected]<\/td>
Sz. P. Iwona Arent Pose\u0142 na Sejm RP<\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n\n\n\n



Szanowna Pani Pose\u0142!
Zwracamy si\u0119 do Pani, dzia\u0142aj\u0105c w interesie publicznym oraz w trosce o suwerenno\u015b\u0107 naszego Pa\u0144stwa. Pragniemy zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na propozycj\u0119 istotnych zmian w Mi\u0119dzynarodowych Przepisach Zdrowotnych 2005 (IHR), kt\u00f3re b\u0119d\u0105 procedowane w dniach 22-28 maja 2022 na 75. \u015awiatowym Zgromadzeniu Zdrowia WHO. Wyra\u017camy nasz sprzeciw wobec projektu tych zmian, kt\u00f3ry zosta\u0142 r\u00f3wnie\u017c wys\u0142any do premiera Mateusza Morawieckiego, min. Adama Niedzielskiego, min. Zbigniewa Ziobro oraz Biura \u015awiatowej Organizacji Zdrowia w Polsce. Wzywamy Rz\u0105d Rzeczpospolitej Polskiej do odrzucenia wspomnianych poprawek oraz ostatecznie do wyst\u0105pienia z WHO. Poni\u017cej tre\u015b\u0107 sprzeciwu spo\u0142ecznego z dok\u0142adn\u0105 analiz\u0105 prawn\u0105 procedowanych obecnie w Genewie propozycji poprawek w Mi\u0119dzynarodowych Przepisach Zdrowotnych.<\/p>\n\n\n\n

<\/div>\n\n\n\n

SPRZECIW SPO\u0141ECZNY<\/h2>\n\n\n\n

Wezwanie do natychmiastowego odrzucenia projektu zmian \u2013 poprawek do Mi\u0119dzynarodowych Przepis\u00f3w Zdrowotnych 2005 (IHR)<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Dzia\u0142aj\u0105c w imieniu obywateli Polski na podstawie art. 63 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej niniejszym sk\u0142adamy skarg\u0119, a jednocze\u015bnie wzywamy do natychmiastowego zg\u0142oszenia przez Rz\u0105d Rzeczpospolitej Polskiej na podstawie art. 22 Konstytucji \u015awiatowej Organizacji Zdrowia z dnia 22 lipca 1946 r. (Dz.U. 1948 Nr 61, poz. 477), (Dz.U. 2006 Nr 162, poz. 1145 t.j.), dalej: \u201eKonstytucja WHO\u201d, w zw. z art. 59 ust. 1 oraz art. 61 Mi\u0119dzynarodowych Przepis\u00f3w Zdrowotnych 2005, dalej \u201eIHR\u201d oraz art. 5 i art. 19 Konwencji wiede\u0144skiej o prawie traktat\u00f3w z dnia 23 maja 1969 r. (Dz.U. 1990 Nr 74, poz. 439).<\/p>\n\n\n\n


Wzywamy do natychmiastowego wyra\u017cenia sprzeciwu i odrzucenia proponowanych zmian Mi\u0119dzynarodowych Przepis\u00f3w Zdrowotnych 2005 (IHR) w zakresie poprawek obj\u0119tych wst\u0119pnym porz\u0105dkiem obrad punkt 16.2 z dnia 12 kwietnia 2022 r. (A75\/18), a kt\u00f3re maja by\u0107 omawiane i przyj\u0119te na 75. \u015awiatowym Zgromadzeniu Zdrowia WHO w dniach 22-28 maja 2022 r.<\/p>\n\n\n\n


Jednocze\u015bnie wzywamy nasz Rz\u0105d do odwo\u0142ania udzielonego pe\u0142nomocnictwa i wyst\u0105pienia ze \u015awiatowej Organizacji Zdrowia (WHO), z poni\u017cej wskazanych przyczyn:
Zgodnie z tre\u015bci\u0105 poprawek obj\u0119tych wst\u0119pnym porz\u0105dkiem obrad punkt 16.2 z dnia 12 kwietnia 2022 r. (A75\/18), a kt\u00f3re maj\u0105 by\u0107 omawiane i przyj\u0119te na 75 \u015awiatowym Zgromadzeniu Zdrowia WHO w dniach 22-28 maja 2022 r. g\u0142\u00f3wnym za\u0142o\u017ceniem jest: wzmocnienie gotowo\u015bci i reagowania WHO na sytuacje kryzysowe w dziedzinie zdrowia poprzez wniosek dotycz\u0105cy zmian IHR, kt\u00f3ry w spos\u00f3b ra\u017c\u0105cy i niedopuszczalny rozszerza kompetencje \u015awiatowej Organizacji Zdrowia zawarte w art. 2 Konstytucji WHO.<\/p>\n\n\n\n


Projekt poprawek zosta\u0142 z\u0142o\u017cony przez asystenta sekretarza ds. globalnych w Departamencie Zdrowia i Us\u0142ug Spo\u0142ecznych Stan\u00f3w Zjednoczonych pani\u0105 Loyce Pace na podstawie art. 55 ust. 1 IHR (2005). Inicjatorka podkre\u015bli\u0142a decyduj\u0105ce znaczenie wzmocnienia IHR (2005) wraz z innymi wysi\u0142kami maj\u0105cymi na celu wzmocnienie zdolno\u015bci WHO i pa\u0144stw cz\u0142onkowskich do zapobiegania, wykrywania i reagowania na przysz\u0142e sytuacje zagro\u017cenia zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym.<\/p>\n\n\n\n


Zaproponowana zmiana przepis\u00f3w ma na celu wzmocnienie wydajno\u015bci mi\u0119dzynarodowych stara\u0144 o zwi\u0119kszenie \u015bwiatowego bezpiecze\u0144stwa zdrowotnego \u2013 zw\u0142aszcza w kontek\u015bcie gotowo\u015bci i reakcji na kryzysy zdrowotne \u2013 na podstawie wniosk\u00f3w wyci\u0105gni\u0119tych z pandemii.

W\u015br\u00f3d najwa\u017cniejszych korzy\u015bci wskazano lepsz\u0105 obserwacj\u0119 zagro\u017ce\u0144 pandemicznych, tj.: monitorowanie ryzyka, w szczeg\u00f3lno\u015bci poprzez wymian\u0119 wiedzy na temat nowych chor\u00f3b zaka\u017anych. Zdaniem inicjator\u00f3w poprawek powy\u017csze cele mo\u017cna osi\u0105gn\u0105\u0107 poprzez:<\/strong><\/p>\n\n\n\n

  1. mo\u017cliwo\u015b\u0107 nak\u0142adania obostrze\u0144 oraz stanu epidemii przez Dyrektora Generalnego WHO bez jakichkolwiek procedur i konsultacji na skal\u0119 globaln\u0105 (art. 12 ust. 6 i 7),<\/li>
  2. drastyczne zwi\u0119kszenie kompetencji WHO, w tym g\u0142osu decyduj\u0105cego Dyrektora Generalnego WHO,<\/li>
  3. zmian\u0119 funkcji WHO z organu doradczego na podmiot posiadaj\u0105cy realny wp\u0142yw na dzia\u0142alno\u015b\u0107 prozdrowotn\u0105 Cz\u0142onk\u00f3w WHO i wydawanie wi\u0105\u017c\u0105cych decyzji,<\/li>
  4. usuni\u0119cie trybu konsultacji oraz wyra\u017cania zgody przez Pa\u0144stwa-Strony dotkni\u0119te zdarzeniem potencjalnie wywo\u0142uj\u0105cym zagro\u017cenie pandemi\u0105,<\/li>
  5. ograniczenie trybu konsultacji wy\u0142\u0105cznie do wewn\u0119trznych komitet\u00f3w WHO,<\/li>
  6. skr\u00f3cenie czasu reakcji na zagro\u017cenie do 24\/48 h,<\/li>
  7. wprowadzenie skuteczniejszego systemu alarmowania na wi\u0119kszej ilo\u015bci poziom\u00f3w alarmowych proporcjonalnych do stopnia zagro\u017cenia zdrowotnego,<\/li>
  8. wzmocnienie oraz usprawnienie globalnych \u0142a\u0144cuch\u00f3w dostaw i us\u0142ug medycznych w celu eliminacji zagro\u017ce\u0144 zdrowotnych; wszystkie kraje powinny mie\u0107 nieprzerwany dost\u0119p do podstawowych artyku\u0142\u00f3w medycznych, lek\u00f3w i sprz\u0119tu z ca\u0142ego \u015bwiata,<\/li>
  9. rozszerzenie definicji Pa\u0144stwa-Strony \u201eDotkni\u0119tej zdarzeniem\u201d z po\u0142o\u017cenia w pobli\u017cu geograficznym na inny spos\u00f3b wp\u0142ywu na to Pa\u0144stwo.

    Powy\u017csze zasady zdaniem WHO zwi\u0119kszy\u0142yby przejrzysto\u015b\u0107 i zasadno\u015b\u0107 obostrze\u0144 oraz innych \u015brodk\u00f3w ochrony zdrowia, a w tym celu niezb\u0119dne jest oddanie wi\u0119kszej ilo\u015bci skutecznych instrument\u00f3w w r\u0119ce WHO oraz jej Dyrektora Generalnego.
    Proponowane zmiany do Mi\u0119dzynarodowych przepis\u00f3w zdrowotnych (2005) dotycz\u0105 artyku\u0142\u00f3w: 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 18, 48, 49, 53 i 59.
    Proponowany nowy tekst jest zaznaczony pogrubionym podkre\u015bleniem, a proponowane skre\u015blenia istniej\u0105cego tekstu zaznaczono przekre\u015bleniem. Pozosta\u0142y tekst pozostaje bez zmian.<\/li><\/ol>\n\n\n\n
    <\/div>\n\n\n\n

    Artyku\u0142 5: Nadz\u00f3r<\/strong><\/p>\n\n\n\n

    Ka\u017cde Pa\u0144stwo-Strona rozwinie, wzmocni i utrzyma, tak szybko jak to mo\u017cliwe, lecz nie p\u00f3\u017aniej ni\u017c pi\u0119\u0107 lat od wej\u015bcia w \u017cycie niniejszych przepis\u00f3w w stosunku do tego Pa\u0144stwa-Strony zdolno\u015b\u0107 do wykrywania, oceny, powiadamiania i zg\u0142aszania zdarze\u0144 zgodnie z niniejszymi przepisami, jak okre\u015blono w za\u0142\u0105czniku 1 (Annex 1). Zdolno\u015b\u0107 ta b\u0119dzie poddawana okresowym przegl\u0105dom w ramach mechanizmu powszechnego okresowego przegl\u0105du zdrowia. Je\u015bli taki przegl\u0105d wska\u017ce ograniczenia zasob\u00f3w i inne wyzwania zwi\u0105zane z osi\u0105gni\u0119ciem tych zdolno\u015bci, WHO i jej Biura Regionalne, na wniosek Pa\u0144stwa-Strony, zapewni\u0105 lub u\u0142atwi\u0105 wsparcie techniczne i pomog\u0105 w mobilizacji \u015brodk\u00f3w finansowych w celu rozwini\u0119cia, wzmocnienia i utrzymania takich zdolno\u015bci. Nowe 5. WHO opracuje kryteria wczesnego ostrzegania w celu oceny i stopniowej aktualizacji krajowego, regionalnego lub globalnego ryzyka, jakie stwarza zdarzenie o nieznanych przyczynach lub \u017ar\u00f3d\u0142ach, oraz przekazuje t\u0119 ocen\u0119 ryzyka Pa\u0144stwom-Stronom zgodnie z art. 11 i 45, w stosownych przypadkach. Ocena ryzyka wskazuje, w oparciu o najlepsz\u0105 dost\u0119pn\u0105 wiedz\u0119, poziom ryzyka potencjalnego rozprzestrzeniania si\u0119 i ryzyka potencjalnego powa\u017cnego wp\u0142ywu na zdrowie publiczne, w oparciu o ocen\u0119 zaka\u017ano\u015bci i ci\u0119\u017cko\u015bci choroby. Komentarz: Zaproponowana tre\u015b\u0107 wskazuje wprost na oddanie wy\u0142\u0105cznych kompetencji definiowania oraz oceny ryzyka WHO, bez opiniowania czy weryfikowania danych u Pa\u0144stwa-Strony, u kt\u00f3rej wyst\u0105pi\u0142o zagro\u017cenie. Do wy\u0142\u0105cznej kompetencji WHO nale\u017cy ocena zaka\u017ano\u015bci i ci\u0119\u017cko\u015bci choroby. Wprowadzenie mechanizmu powszechnego okresowego przegl\u0105du zdrowia monitorowanego przez WHO w Pa\u0144stwach-Stronach.<\/p>\n\n\n\n

    Artyku\u0142 6: Powiadamianie<\/strong><\/p>\n\n\n\n

    1. Ka\u017cde Pa\u0144stwo-Strona dokona oceny zdarze\u0144 maj\u0105cych miejsce na jego terytorium przy u\u017cyciu instrumentu decyzyjnego w za\u0142\u0105czniku 2 (Annex 2) w ci\u0105gu 48 godzin od otrzymania odpowiednich informacji od Krajowego G\u0142\u00f3wnego Punktu IHR. Ka\u017cde Pa\u0144stwo-Strona powiadamia WHO, najbardziej skutecznymi dost\u0119pnymi \u015brodkami \u0142\u0105czno\u015bci, za po\u015brednictwem Krajowego G\u0142\u00f3wnego Punktu IHR w ci\u0105gu 24 godzin od otrzymania informacji o stanie zdrowia publicznego o wszystkich zdarzeniach, kt\u00f3re mog\u0105 stanowi\u0107 zagro\u017cenie dla zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym na jego terytorium, zgodnie z instrumentem decyzyjnym, jak r\u00f3wnie\u017c o wszelkich \u015brodkach zdrowotnych wdro\u017conych w odpowiedzi na te zdarzenia. Je\u017celi powiadomienie otrzymane przez WHO obejmuje kompetencje Mi\u0119dzynarodowej Agencji Energii Atomowej (IAEA), Organizacji ds. Wy\u017cywienia i Rolnictwa (FAO), \u015awiatowej Organizacji ds. Zdrowia Zwierz\u0105t (OIE), Programu \u015arodowiskowego ONZ (UNEP) lub innych odpowiednich podmiot\u00f3w, WHO niezw\u0142ocznie powiadamia IAEA odpowiednie jednostki.<\/li>
    2. Po dokonaniu powiadomienia Pa\u0144stwo-Strona nadal przekazuje WHO za pomoc\u0105 najskuteczniejszych dost\u0119pnych \u015brodk\u00f3w \u0142\u0105czno\u015bci, terminowe, dok\u0142adne i wystarczaj\u0105co szczeg\u00f3\u0142owe informacje dotycz\u0105ce zdrowia publicznego, dost\u0119pne informacje dotycz\u0105ce zg\u0142oszonego zdarzenia, w tym, je\u015bli to mo\u017cliwe, dane dotycz\u0105ce sekwencji genetycznych, definicje przypadk\u00f3w, wyniki bada\u0144 laboratoryjnych, \u017ar\u00f3d\u0142o i rodzaj zagro\u017cenia, liczb\u0119 przypadk\u00f3w i zgon\u00f3w, wp\u0142ywaj\u0105ce na rozprzestrzenianie si\u0119 choroby oraz zastosowane \u015brodki zdrowotne; oraz w razie potrzeby zg\u0142asza trudno\u015bci, jakie napotkano, oraz wsparcie potrzebne do reagowania na potencjalne zagro\u017cenie zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym.
      Komentarz: Proponowana zmiana \u201eodwraca\u201d stron\u0119 inicjuj\u0105c\u0105 zg\u0142oszenie zdarzenia z Pa\u0144stwa-Strony, w kt\u00f3rym dosz\u0142o do zdarzenia, na Krajowy G\u0142\u00f3wny Punkt IHR. Dodatkowo obliguje Pa\u0144stwo-Stron\u0119 do przekazania informacji w ci\u0105gu 48 godzin od otrzymania odpowiednich informacji z KGP IHR.
      Znacznie rozszerzono kr\u0105g podmiot\u00f3w, kt\u00f3re WHO informuj\u0119 o zaistnia\u0142ym zdarzeniu, a zakres przekazywanych informacji zosta\u0142 rozszerzony o sekwencje genetyczne.<\/li><\/ol>\n\n\n\n

      Artyku\u0142 9: Inne Raporty<\/strong><\/p>\n\n\n\n

      1. WHO mo\u017ce wzi\u0105\u0107 pod uwag\u0119 raporty ze \u017ar\u00f3de\u0142 innych ni\u017c zg\u0142oszenia lub konsultacje oraz ocenia te zg\u0142oszenia zgodnie z ustalonymi zasadami epidemiologicznymi, a nast\u0119pnie przekazuje informacje o zdarzeniu Pa\u0144stwu-Stronie, na kt\u00f3rego terytorium zdarzenie to rzekomo wyst\u0105pi\u0142o.
        Przed podj\u0119ciem jakichkolwiek dzia\u0142a\u0144 na podstawie takich zg\u0142osze\u0144, WHO konsultuje si\u0119 z Pa\u0144stwem-Stron\u0105, na kt\u00f3rego terytorium zdarzenie rzekomo wyst\u0105pi\u0142o, i pr\u00f3buje uzyska\u0107 weryfikacj\u0119 od Pa\u0144stwa-Strony, na kt\u00f3rego terytorium zdarzenie rzekomo mia\u0142o miejsce, zgodnie z procedur\u0105 okre\u015blon\u0105 w art. 10.<\/s>
        W tym celu WHO udost\u0119pnia otrzymane informacje Pa\u0144stwom-Stronom i tylko w nale\u017cycie uzasadnionych przypadkach WHO mo\u017ce zachowa\u0107 poufno\u015b\u0107 \u017ar\u00f3d\u0142a.
        Informacje te b\u0119d\u0105 wykorzystywane zgodnie z procedur\u0105 okre\u015blon\u0105 w artykule 11.

        Komentarz: Usuni\u0119to obowi\u0105zek konsultacji i weryfikacji autentyczno\u015bci informacji z Pa\u0144stwem-Stron\u0105, w kt\u00f3rym nast\u0105pi\u0142o zdarzenie potencjalnie stanowi\u0105ce zagro\u017cenie zdrowotne przed podj\u0119ciem jakiejkolwiek decyzji ze strony WHO.<\/li><\/ol>\n\n\n\n

        Artyku\u0142 10: Weryfikacja<\/strong><\/p>\n\n\n\n

        1. W ci\u0105gu 24 godzin od otrzymania informacji WHO zwraca si\u0119, zgodnie z artyku\u0142em 9, o weryfikacj\u0119 do Pa\u0144stwa-Strony raport\u00f3w pochodz\u0105cych ze \u017ar\u00f3de\u0142 innych ni\u017c powiadomienia lub konsultacje o zdarzeniach, kt\u00f3re mog\u0105 stanowi\u0107 zagro\u017cenie zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym rzekomo wyst\u0119puj\u0105ce na terytorium tego pa\u0144stwa. W takich przypadkach WHO informuje zainteresowane Pa\u0144stwo-Stron\u0119 o raportach, kt\u00f3re zamierza zweryfikowa\u0107.<\/li>
        2. Zgodnie z powy\u017cszym ust\u0119pem i z art. 9 ka\u017cde Pa\u0144stwo-Strona, na wniosek WHO, weryfikuje i dostarcza:
          a) w ci\u0105gu 24 godzin wst\u0119pn\u0105 odpowied\u017a na wniosek WHO lub potwierdzenie jego przyj\u0119cia;
          b) w ci\u0105gu 24 godzin dost\u0119pne informacje dotycz\u0105ce zdrowia publicznego na temat statusu zdarze\u0144, o kt\u00f3rych mowa we wniosku WHO oraz
          c) informacje dla WHO w kontek\u015bcie oceny na mocy art. 6, w tym odpowiednie informacje opisane w ust. 1 i 2 tego artyku\u0142u.<\/li>
        3. Je\u017celi WHO otrzyma informacj\u0119 o zdarzeniu, kt\u00f3re mo\u017ce stanowi\u0107 zagro\u017cenie zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym, w ci\u0105gu 24 godzin zaproponuje wsp\u00f3\u0142prac\u0119 z danym Pa\u0144stwem-Stron\u0105 w zakresie oceny mo\u017cliwo\u015bci rozprzestrzeniania si\u0119 choroby na skal\u0119 mi\u0119dzynarodow\u0105, mo\u017cliwych zak\u0142\u00f3ce\u0144 w ruchu mi\u0119dzynarodowym oraz adekwatno\u015bci \u015brodk\u00f3w kontroli.
          Dzia\u0142ania takie mog\u0105 obejmowa\u0107 wsp\u00f3\u0142prac\u0119 z innymi organizacjami ustalaj\u0105cymi standardy oraz ofert\u0119 zmobilizowania pomocy mi\u0119dzynarodowej w celu wsparcia w\u0142adz krajowych w przeprowadzaniu i koordynowaniu ocen na miejscu.
          3.bis W ci\u0105gu 24 godzin od otrzymania propozycji wsp\u00f3\u0142pracy ze strony WHO Pa\u0144stwo Strona mo\u017ce za\u017c\u0105da\u0107 dodatkowych informacji na jej uzasadnienie. WHO dostarcza takie informacje w ci\u0105gu 24 godzin. Po up\u0142ywie 48 godzin od z\u0142o\u017cenia przez WHO wst\u0119pnej oferty wsp\u00f3\u0142pracy brak przyj\u0119cia oferty wsp\u00f3\u0142pracy przez Pa\u0144stwo-Stron\u0119 stanowi jej odrzucenie dla cel\u00f3w dzielenia si\u0119 dost\u0119pnymi informacjami z Pa\u0144stwami-Stronami na podstawie ust. 4 niniejszej sekcji.<\/li>
        4. Je\u017celi Pa\u0144stwo-Strona nie przyjmie propozycji wsp\u00f3\u0142pracy w ci\u0105gu 48 godzin, WHO powinno mo\u017ce, je\u017celi jest to uzasadnione skal\u0105 zagro\u017cenia zdrowia publicznego, natychmiast podzieli\u0107 si\u0119 z innymi Pa\u0144stwami-Stronami dost\u0119pnymi jej informacjami, zach\u0119caj\u0105c jednocze\u015bnie Pa\u0144stwo-Stron\u0119 do przyj\u0119cia oferty wsp\u00f3\u0142pracy z\u0142o\u017conej przez WHO, bior\u0105c pod uwag\u0119 stanowisko zainteresowanego Pa\u0144stwa-Strony.

          Komentarz:<\/strong>
          W ust. 1 \u2013 Usuni\u0119to obowi\u0105zek weryfikacji danych zgodnie z zasadami epidemiologicznymi (art. 9 IHR), w wyniku powy\u017cszego potencjalne decyzje nie podlegaj\u0105 \u017cadnej kontroli, Pa\u0144stwo-Strona dokonuje jedynie weryfikacji raport\u00f3w przed\u0142o\u017conych przez WHO.
          W ust. 2 \u2013 Usuni\u0119to obowi\u0105zek dzia\u0142ania zgodnie z ustalonymi zasadami epidemiologicznymi, obowi\u0105zki Pa\u0144stwa-Strony ograniczaj\u0105 si\u0119 wy\u0142\u0105cznie do roli weryfikatora udost\u0119pnionych mu danych, a nie partnera wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105cego z WHO.
          W ust. 3 bis \u2013 Pa\u0144stwo-Strona mo\u017ce \u017c\u0105da\u0107 w ci\u0105gu 24 h od otrzymania propozycji pomocy uzasadnienia, nieprzyj\u0119cie oferty WHO w ci\u0105gu 48 h oznacza odrzucenie propozycji WHO oraz prawo WHO do poinformowania innych Pa\u0144stw o tym fakcie.
          W ust. 4 \u2013 Usuni\u0119to mo\u017cliwo\u015b\u0107 WHO i zast\u0105piono obowi\u0105zkiem WHO do poinformowania innych Pa\u0144stw-Stron o sytuacji przy jednoczesnym zach\u0119caniu Pa\u0144stwa-Strony do podj\u0119cia wsp\u00f3\u0142pracy, przy czym usuni\u0119to obowi\u0105zek brania pod uwag\u0119 stanowiska zainteresowanego Pa\u0144stwa-Strony. Zapis budzi powa\u017cne w\u0105tpliwo\u015bci i definiuje swoisty szanta\u017c z pomini\u0119ciem stanowiska g\u0142\u00f3wnego zainteresowanego w celu przymuszenia do poddania si\u0119 propozycji \u201epomocy\u201d WHO.<\/li><\/ol>\n\n\n\n

          Artyku\u0142 11: Udost\u0119pnianie informacji przez WHO<\/strong><\/p>\n\n\n\n

          1. Z zastrze\u017ceniem ust. 2 niniejszego artyku\u0142u, WHO przesy\u0142a wszystkim Pa\u0144stwom-Stronom oraz w stosownych przypadkach, w\u0142a\u015bciwym organizacjom mi\u0119dzyrz\u0105dowym, tak szybko jak to mo\u017cliwe i przy u\u017cyciu najskuteczniejszych dost\u0119pnych \u015brodk\u00f3w, z zachowaniem poufno\u015bci, takie informacje dotycz\u0105ce zdrowia publicznego, kt\u00f3re otrzyma\u0142a na mocy artyku\u0142\u00f3w 5-10 w\u0142\u0105cznie, lub kt\u00f3re s\u0105 dost\u0119pne w domenie publicznej, a kt\u00f3re s\u0105 niezb\u0119dne, aby umo\u017cliwi\u0107 Pa\u0144stwom-Stronom reagowanie na zagro\u017cenie dla zdrowia
            publicznego. WHO powinno przekaza\u0107 innym Pa\u0144stwom-Stronom informacje, kt\u00f3re mog\u0105 im pom\u00f3c w zapobieganiu podobnym zdarzeniom.<\/li>
          2. WHO wykorzystuje informacje otrzymane na podstawie art. 6, i 8 i art. 9 ust. 2 do weryfikacji, oceny i wspomagania na mocy niniejszego regulaminu i, o ile nie uzgodniono inaczej z Pa\u0144stwami-Stronami, o kt\u00f3rych mowa w tych przepisach, nie udost\u0119pnia tych informacji te informacje na zasadach og\u00f3lnych innym Pa\u0144stwom-Stronom, je\u017celi do czasu, gdy:
            a) zdarzenie zosta\u0142o uznane za zagro\u017cenie zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym zgodnie z art. 12; lub (\u2026)
            d) WHO stwierdza, \u017ce konieczne jest udost\u0119pnienie takich informacji innym Pa\u0144stwom-Stronom w celu dokonania \u015bwiadomej i terminowej oceny ryzyka.<\/li>
          3. WHO informuje konsultuje z Pa\u0144stwo-Stron\u0119, na kt\u00f3rego terytorium ma miejsce zdarzenie, o swoim zamiarze udost\u0119pnienia informacji na mocy niniejszego artyku\u0142u.<\/li>
          4. Je\u017celi informacje otrzymane przez WHO na podstawie ust. 2 niniejszego artyku\u0142u s\u0105 udost\u0119pniane Pa\u0144stwom – Stronom zgodnie z niniejszym Regulaminem, WHO powinno udost\u0119pni\u0107 je publicznie, je\u017celi inne informacje dotycz\u0105ce tego samego zdarzenia zosta\u0142y ju\u017c udost\u0119pnione publicznie i istnieje potrzeba rozpowszechniania wiarygodnych i niezale\u017cnych informacji.
            NOWE 5. WHO sk\u0142ada Zgromadzeniu Zdrowia coroczne sprawozdanie ze wszystkich dzia\u0142a\u0144 prowadzonych na podstawie niniejszego artyku\u0142u, w tym przypadki dzielenia si\u0119 informacjami, kt\u00f3re nie zosta\u0142y zweryfikowane przez Pa\u0144stwo-Stron\u0119, na kt\u00f3rego terytorium ma lub rzekomo ma miejsce zdarzenie, kt\u00f3re mo\u017ce stanowi\u0107 zagro\u017cenie zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym, z Pa\u0144stwami-Stronami za po\u015brednictwem system\u00f3w ostrzegania.

            Komentarz:<\/strong>
            W ust. 1 \u2013 Dotychczasowe przepisy nie zezwala\u0142y na przekazywanie danych zdrowotnych innym Pa\u0144stwom, w wyniku zmian nast\u0119puje ca\u0142kowite pozbawienie Pa\u0144stw-Stron ochrony danych wra\u017cliwych swoich obywateli i swobodne dysponowanie tymi danymi przez WHO.
            W ust. 2 \u2013 Zapis ma podobny charakter do zapisu ust. 1 i ma na celu wskazanie, w jakich okoliczno\u015bciach WHO ma prawo udost\u0119pnia\u0107 dane wra\u017cliwe (katalog otwarty), nale\u017cy rozwa\u017cy\u0107 cel rozpowszechniania takich informacji, w tym wywo\u0142anie paniki globalnej. W podpunkcie d) jako uzasadnienie pojawia si\u0119 \u015bwiadoma i terminowa ocena ryzyka, zapis ca\u0142kowicie otwiera WHO drog\u0119 do nadu\u017cy\u0107 w tym zakresie i pozwala na dysponowanie tymi danymi przez WHO w spos\u00f3b dowolny, wedle w\u0142asnego uznania.
            W ust. 3 \u2013 WHO ju\u017c nie \u201ekonsultuje\u201d, a \u201einformuje\u201d Pa\u0144stwo-Stron\u0119, \u017ce ma zamiar udost\u0119pni\u0107 dane wra\u017cliwe.
            W ust. NOWY 5 \u2013 WHO w corocznych sprawozdaniach wskazuje wszystkie dzia\u0142ania, w tym te, kt\u00f3re NIE ZOSTA\u0141Y ZWERYFIKOWAE przez Pa\u0144stwo-Stron\u0119, czyli WHO w sprawozdaniu ma wskazywa\u0107 na swoje b\u0142\u0119dy, kt\u00f3re sta\u0142y si\u0119 podstaw\u0105 podj\u0119tych dzia\u0142a\u0144 na terenie konkretnego kraju. Autor poprawek ju\u017c na tym etapie dopuszcza wadliwo\u015b\u0107 dzia\u0142ania zaproponowanych zmian, nie wskazuj\u0105c na ewentualne konsekwencje prawne takich b\u0142\u0119d\u00f3w, kt\u00f3re w za\u0142o\u017ceniu projektu mog\u0105 mie\u0107 zasi\u0119g zar\u00f3wno krajowy, jak i globalny.<\/li><\/ol>\n\n\n\n
            <\/div>\n\n\n\n

            Artyku\u0142 12: Stwierdzenie stanu zagro\u017cenia zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym,<\/strong> (dodano): stanu zagro\u017cenia zdrowia publicznego o zasi\u0119gu regionalnym lub przej\u015bciowego ostrze\u017cenia zdrowotnego<\/p>\n\n\n\n

            1. Dyrektor Generalny ustala, na podstawie informacji otrzymanych, w szczeg\u00f3lno\u015bci od Pa\u0144stwa-Strony, na kt\u00f3rego terytorium zdarzenie ma miejsce, czy zdarzenie stanowi zagro\u017cenie dla zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym, zgodnie z kryteriami i procedur\u0105 okre\u015blonymi w niniejszym Regulaminie.<\/li>
            2. Je\u017celi Dyrektor Generalny uzna, na podstawie oceny dokonanej zgodnie z niniejszym Regulaminem, \u017ce ma miejsce potencjalne lub rzeczywiste zagro\u017cenie zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym, Dyrektor Generalny powiadamia wszystkie Pa\u0144stwa-Strony i stara si\u0119 przeprowadzi\u0107 konsultacje z Pa\u0144stwem-Stron\u0105, na kt\u00f3rego terytorium wyst\u0105pi\u0142o zdarzenie w odniesieniu do tego wst\u0119pnego ustalenia i mo\u017ce, zgodnie z procedur\u0105 okre\u015blon\u0105 w artykule 49, zwr\u00f3ci\u0107 si\u0119 o opini\u0119 do Komitetu ustanowionego na mocy artyku\u0142u 48 (zwanego dalej \u201eKomitetem ds. Sytuacji Nadzwyczajnych\u201d). Je\u017celi Dyrektor Generalny stwierdzi, a Pa\u0144stwo-Strona zgodzi si\u0119 co do tego, \u017ce dane zdarzenie stanowi zagro\u017cenie zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym, Dyrektor Generalny, zgodnie z procedur\u0105 okre\u015blon\u0105
              w artykule 49, zwraca si\u0119 o opini\u0119 Komitetu ustanowionego na mocy art. 48 (zwanego dalej \u201eKomitetem\/u ds. Sytuacji Nadzwyczajnych\u201d) w sprawie odpowiednich zalece\u0144 tymczasowych.<\/li>
            3. Je\u015bli po konsultacjach, o kt\u00f3rych mowa w ust. 2 powy\u017cej, Dyrektor Generalny i Pa\u0144stwo Strona, na kt\u00f3rego terytorium zdarzenie wyst\u0105pi\u0142o, nie osi\u0105gn\u0105 w ci\u0105gu 48 godzin konsensusu co do tego, czy zdarzenie stanowi zagro\u017cenie zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym, dokonuje si\u0119 ustalenia zgodnie z procedur\u0105 okre\u015blon\u0105 w art. 49.<\/s><\/li>
            4. Przy okre\u015blaniu, czy dane zdarzenie stanowi zagro\u017cenie zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym, Dyrektor Generalny bierze pod uwag\u0119:
              a) informacje przekazane przez Pa\u0144stwo-Stron\u0119, przez inne Pa\u0144stwa-Strony, dost\u0119pne w domenie publicznej lub dost\u0119pne w inny spos\u00f3b na mocy artyku\u0142\u00f3w 5-10;
              b) instrument decyzyjny zawarty w za\u0142\u0105czniku 2 (Annex 2);
              c) porad\u0119 Komitetu ds. Sytuacji Nadzwyczajnych;
              d) podstawy naukowe, a tak\u017ce dost\u0119pne dowody naukowe i inne istotne informacje; oraz
              e) ocen\u0119 ryzyka dla zdrowia ludzkiego, ryzyka mi\u0119dzynarodowego rozprzestrzeniania si\u0119 chor\u00f3b oraz ryzyka zak\u0142\u00f3ce\u0144 w ruchu mi\u0119dzynarodowym.<\/li>
            5. Je\u017celi Dyrektor Generalny, po konsultacjach z Komitetem ds. Sytuacji Nadzwyczajnych oraz odpowiednimi Pa\u0144stwami-Stronami, na kt\u00f3rego terytorium wyst\u0105pi\u0142o zagro\u017cenie zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym, uzna, \u017ce sytuacja zagro\u017cenia zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym zosta\u0142a zako\u0144czona, Dyrektor Generalny podejmuje decyzj\u0119 zgodnie z procedur\u0105 okre\u015blon\u0105 w artykule 49.

              NOWE 6. W przypadku gdy dane zdarzenie nie zosta\u0142o uznane za spe\u0142niaj\u0105ce kryteria sytuacji zagro\u017cenia zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym, ale Dyrektor Generalny stwierdzi\u0142, \u017ce wymaga ono zwi\u0119kszonej \u015bwiadomo\u015bci mi\u0119dzynarodowej i potencjalnej mi\u0119dzynarodowej reakcji w zakresie zdrowia publicznego, Dyrektor Generalny, na podstawie otrzymanych informacji, mo\u017ce w dowolnym czasie podj\u0105\u0107 decyzj\u0119 o wystosowaniu do Pa\u0144stw-Stron przej\u015bciowego ostrze\u017cenia o zagro\u017ceniu zdrowia publicznego i mo\u017ce zasi\u0119gn\u0105\u0107 opinii Komitetu do spraw Sytuacji Nadzwyczajnych w spos\u00f3b zgodny z procedur\u0105 okre\u015blon\u0105 w art. 49.
              NOWE 7. Dyrektor regionalny mo\u017ce stwierdzi\u0107, \u017ce dane zdarzenie stanowi zagro\u017cenie dla zdrowia publicznego o zasi\u0119gu regionalnym i przekaza\u0107 odpowiednie wytyczne Pa\u0144stwom-Stronom w regionie przed lub po powiadomieniu o zdarzeniu, kt\u00f3re mo\u017ce stanowi\u0107 zagro\u017cenie zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym, Dyrektora Generalnego, kt\u00f3ry informuje wszystkie Pa\u0144stwa-Strony.

              Komentarz:<\/strong>
              Ust. 1 \u2013 Dyrektor Generalny WHO ustala, czy zdarzenie stanowi zagro\u017cenie dla zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym.
              Ust. 2 \u2013 Dyrektor Generalny WHO uznaje, jakie jest ryzyko, powiadamia Pa\u0144stwa strony i STARA si\u0119 przeprowadzi\u0107 konsultacj\u0119. MO\u017bE, ale nie musi poprosi\u0107 o konsultacj\u0119 Komitet ds. Sytuacji Nadzwyczajnych. Gdy Dyrektor Generalny WHO stwierdza zagro\u017cenie, to zwraca si\u0119 o opini\u0119 do w\/w Komitetu. Z zapis\u00f3w usuni\u0119to zgod\u0119 na powy\u017csze stwierdzenie Pa\u0144stwa-Strony, kt\u00f3rej zdarzenie dotyczy.
              Ust. 3 \u2013 Usuni\u0119to obowi\u0105zek konsultacji i brania pod uwag\u0119 stanowiska Pa\u0144stwa-Strony zainteresowanej wynikiem procedury.
              Ust. 4 \u2013 Wskazano \u017ar\u00f3d\u0142a wiedzy Dyrektora Generalnego WHO, w tym informacje od innych Pa\u0144stw, informacje z domen publicznych lub uzyskane z innych \u017ar\u00f3de\u0142, w tym oceny ryzyka dla zdrowia ludzkiego, ryzyka mi\u0119dzynarodowego etc., a kt\u00f3rych tw\u00f3rc\u0105 jest Dyrektor Generalny WHO i WHO.
              Ust. 5 \u2013 Dyrektor Generalny WHO konsultuje si\u0119 z Komitetem ds. Sytuacji Nadzwyczajnych oraz ODPOWEDNIMI Pa\u0144stwami-Stronami, z zapisu USUNI\u0118TO konsultacj\u0119 z Pa\u0144stwem, na kt\u00f3rego terytorium wyst\u0105pi\u0142o zagro\u017cenie.

              Ust. NOWY 6 \u2013 Je\u017celi zdarzenie nie zosta\u0142o uznane przez Dyrektora Generalnego WHO za zagro\u017cenie zdrowia publicznego, ale stwierdzi on, \u017ce tego wymaga zwi\u0119kszenie \u015bwiadomo\u015bci mi\u0119dzynarodowej i potencjalnej reakcji, to MO\u017bE W DOWOLNYM CZASIE wystosowa\u0107 przej\u015bciowe ostrze\u017cenie o zagro\u017ceniu zdrowia publicznego. Czyli Dyrektorowi Generalnemu WHO nadaje si\u0119 uprawnienia do dyscyplinowania i edukowania obywateli konkretnego kraju. Ten zapis jest niedopuszczalny i rodzi ryzyko ra\u017c\u0105cych nadu\u017cy\u0107 na skal\u0119 mi\u0119dzynarodow\u0105 przy ca\u0142kowitym braku narz\u0119dzi do kontroli i reakcji Pa\u0144stwa-Strony na tego typu dzia\u0142ania.
              Ust. NOWY 7 \u2013 Zapis ma analogiczny charakter i sens co ust. 6 ze zwi\u0119kszeniem jego zasi\u0119gu na skal\u0119 globaln\u0105. Przedmiotowy zapis nadaje Dyrektorowi Generalnemu WHO absolutn\u0105 i nieweryfikowaln\u0105 w\u0142adz\u0119 nad wszystkimi Pa\u0144stwami-Stronami (194 kraje) bez jakiejkolwiek mo\u017cliwo\u015bci weryfikacji czy przeciwdzia\u0142ania tego typu decyzjom (!!!).<\/li><\/ol>\n\n\n\n

              Artyku\u0142 13: Public health response<\/strong><\/p>\n\n\n\n

              1. Na wniosek Pa\u0144stwa-Strony <\/s>WHO wsp\u00f3\u0142pracuje <\/s>oferuje pomoc Pa\u0144stwu-Stronie w reagowaniu na zagro\u017cenia zdrowia publicznego i inne zdarzenia, zapewniaj\u0105c wskaz\u00f3wki i pomoc techniczn\u0105 oraz oceniaj\u0105c skuteczno\u015b\u0107 stosowanych \u015brodk\u00f3w kontroli, w tym, w razie potrzeby, mobilizuj\u0105c mi\u0119dzynarodowe zespo\u0142y ekspert\u00f3w do pomocy na miejscu. Pa\u0144stwo-Strona przyjmuje lub odrzuca tak\u0105 ofert\u0119 pomocy w ci\u0105gu 48 godzin, a w przypadku odrzucenia takiej oferty przedstawia WHO uzasadnienie odrzucenia, kt\u00f3rym WHO dzieli si\u0119 z innymi Pa\u0144stwami-Stronami.<\/li>
              2. Je\u017celi WHO, w konsultacji z zainteresowanymi Pa\u0144stwami-Stronami, zgodnie z art. 12 stwierdzi, \u017ce ma miejsce zagro\u017cenie zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym, mo\u017ce ma zaoferowa\u0107, w uzupe\u0142nieniu do wsparcia wskazanego w ust. 3 niniejszego artyku\u0142u, dalsz\u0105 pomoc dla Pa\u0144stwa-Strony, w tym ocen\u0119 dotkliwo\u015bci mi\u0119dzynarodowego zagro\u017cenia oraz adekwatno\u015bci \u015brodk\u00f3w kontroli. Taka wsp\u00f3\u0142praca mo\u017ce obejmowa\u0107 ofert\u0119 zmobilizowania pomocy mi\u0119dzynarodowej w celu wsparcia organ\u00f3w krajowych w przeprowadzeniu i koordynacji kontroli na miejscu. Na wniosek Pa\u0144stwa Strony WHO dostarcza informacji na poparcie takiej oferty.
                Pa\u0144stwo-Strona przyjmuje lub odrzuca tak\u0105 ofert\u0119 pomocy w ci\u0105gu 48 godzin i, w przypadku odrzucenia takiej oferty, przedstawia WHO uzasadnienie odmowy, kt\u00f3re WHO przekazuje innym Pa\u0144stwom-Stronom. Je\u017celi chodzi o oceny na miejscu, zgodnie z prawem krajowym Pa\u0144stwo-Strona podejmuje racjonalne wysi\u0142ki w celu u\u0142atwienia kr\u00f3tkoterminowego dost\u0119pu do odpowiednich obiekt\u00f3w; w przypadku odmowy Pa\u0144stwo-Strona ma poda\u0107 uzasadnienie odmowy dost\u0119pu.
                Komentarz:
                Ust. 3 \u2013 Inicjatorem wszelkich dzia\u0142a\u0144 ju\u017c nie jest Pa\u0144stwo-Strona, ale WHO; usuni\u0119to tryb wniosku. Relacje nie stanowi\u0105 ju\u017c wsp\u00f3\u0142pracy, a stanowi\u0105 pomoc WHO, kt\u00f3r\u0105 nale\u017cy przyj\u0105\u0107, b\u0105d\u017a odrzuci\u0107, odrzucenie pomocy wymaga uzasadnienia, kt\u00f3re WHO przekazuje innym krajom.
                Ust. 4 \u2013 Je\u017celi WHO po konsultacjach z zainteresowanym Pa\u0144stwem-Stron\u0105 stwierdzi, \u017ce musi zaoferowa\u0107 pomoc, to podejmie takie dzia\u0142ania. Szczeg\u00f3ln\u0105 uwag\u0119 zwraca zapis \u201ezainteresowane\u201d Pa\u0144stwo, a nie \u201edotkni\u0119te zdarzeniem\u201d. Powy\u017csze nie zwalnia Pa\u0144stwa-Strony od obowi\u0105zku wpuszczenia na teren swojego kraju, aby WHO mog\u0142o dokona\u0107 oceny sytuacji.

                <\/li><\/ol>\n\n\n\n

                Artyku\u0142 15: Zalecenia tymczasowe<\/strong><\/p>\n\n\n\n

                Zalecenia tymczasowe mog\u0105 obejmowa\u0107 powo\u0142anie zespo\u0142\u00f3w ekspert\u00f3w, a tak\u017ce \u015brodki w zakresie ochrony zdrowia, kt\u00f3re maj\u0105 by\u0107 wdro\u017cone przez Pa\u0144stwo-Stron\u0119 do\u015bwiadczaj\u0105ce sytuacji zagro\u017cenia zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym lub przez inne Pa\u0144stwa-Strony, dotycz\u0105ce os\u00f3b, baga\u017cu, \u0142adunku, kontener\u00f3w, przeno\u015bnik\u00f3w, towar\u00f3w i\/lub paczek pocztowych w celu zapobie\u017cenia lub ograniczenia mi\u0119dzynarodowego rozprzestrzeniania si\u0119 choroby oraz unikni\u0119cia niepotrzebnych zak\u0142\u00f3ce\u0144 w ruchu mi\u0119dzynarodowym.<\/p>\n\n\n\n

                Komentarz:<\/strong>
                Ust. 2 \u2013 Eksperci powo\u0142ywani s\u0105 z grona pracownik\u00f3w WHO lub s\u0105 Cz\u0142onkami Organizacji \u015bci\u015ble powi\u0105zanych z WHO.<\/p>\n\n\n\n

                <\/div>\n\n\n\n

                Artyku\u0142 18: Zalecenia dotycz\u0105ce os\u00f3b, baga\u017cu, \u0142adunku, kontener\u00f3w, \u015brodk\u00f3w transportu, towar\u00f3w i paczek pocztowych<\/strong><\/p>\n\n\n\n

                NOWE 3: Przy opracowywaniu zalece\u0144 tymczasowych Dyrektor Generalny konsultuje si\u0119 z w\u0142a\u015bciwymi agencjami mi\u0119dzynarodowymi, takimi jak ICAO, IMO i WTO, w celu unikni\u0119cia niepotrzebnych zak\u0142\u00f3ce\u0144 w mi\u0119dzynarodowym podr\u00f3\u017cowaniu i handlu, stosownie do sytuacji.
                Ponadto zalecenia tymczasowe powinny umo\u017cliwia\u0107 odpowiednie wy\u0142\u0105czenie pracownik\u00f3w podstawowej opieki zdrowotnej oraz niezb\u0119dnych produkt\u00f3w i materia\u0142\u00f3w medycznych z ogranicze\u0144 dotycz\u0105cych podr\u00f3\u017cy i handlu.
                NOWE 4: Wdra\u017caj\u0105c \u015brodki w zakresie ochrony zdrowia na mocy niniejszych przepis\u00f3w, w tym art. 43, Pa\u0144stwa-Strony podejmuj\u0105 uzasadnione wysi\u0142ki, bior\u0105c pod uwag\u0119 odpowiednie prawo mi\u0119dzynarodowe, w celu zapewnienia, \u017ce:
                a) Istniej\u0105 plany awaryjne gwarantuj\u0105ce u\u0142atwienie przep\u0142ywu pracownik\u00f3w s\u0142u\u017cby zdrowia i \u0142a\u0144cuch\u00f3w dostaw w sytuacji zagro\u017cenia zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym;
                b) Ograniczenia w podr\u00f3\u017cowaniu nie utrudniaj\u0105 nadmiernie przemieszczania si\u0119 pracownik\u00f3w s\u0142u\u017cby zdrowia niezb\u0119dnych do reagowania w zakresie zdrowia publicznego;
                c) Ograniczenia w handlu przewiduj\u0105 ochron\u0119 \u0142a\u0144cuch\u00f3w dostaw w zakresie wytwarzania i transportu podstawowych produkt\u00f3w i materia\u0142\u00f3w medycznych; oraz
                d) Repatriacja podr\u00f3\u017cnych odbywa si\u0119 w odpowiednim czasie, z uwzgl\u0119dnieniem opartych na dowodach \u015brodk\u00f3w zapobiegaj\u0105cych rozprzestrzenianiu si\u0119 chor\u00f3b.<\/p>\n\n\n\n

                Komentarz:<\/strong>
                Ust. 3 \u2013 Ograniczenia i zalecenia nie mog\u0105 dotyczy\u0107 pracownik\u00f3w s\u0142u\u017cby zdrowia i produkt\u00f3w leczniczych.
                Ust. 4 \u2013 Jedyny \u0142a\u0144cuch dostaw, kt\u00f3ry nie mo\u017ce by\u0107 przerwany, dotyczy produkt\u00f3w leczniczych.<\/p>\n\n\n\n

                <\/div>\n\n\n\n

                Artyku\u0142 48: Zakres uprawnie\u0144 i struktura<\/strong><\/p>\n\n\n\n

                Komitet ds. Sytuacji Nadzwyczajnych sk\u0142ada si\u0119 z ekspert\u00f3w wybranych przez Dyrektora Generalnego z Rejestru Ekspert\u00f3w IHR oraz, w razie potrzeby, z innych eksperckich paneli doradczych Organizacji, a tak\u017ce z Dyrektor\u00f3w Regionalnych z ka\u017cdego regionu dotkni\u0119tego problemem. Dyrektor Generalny okre\u015bla czas trwania cz\u0142onkostwa, maj\u0105c na uwadze zapewnienie ci\u0105g\u0142o\u015bci w rozpatrywaniu konkretnego zdarzenia i jego konsekwencji. Dyrektor Generalny wybiera cz\u0142onk\u00f3w Komitetu ds. Sytuacji Nadzwyczajnych na podstawie wiedzy fachowej i do\u015bwiadczenia wymaganego na danej sesji oraz z nale\u017cytym uwzgl\u0119dnieniem zasad sprawiedliwej reprezentacji pod wzgl\u0119dem wieku, p\u0142ci i po\u0142o\u017cenia geograficznego, a tak\u017ce wymaga przeszkolenia w zakresie niniejszego Regulaminu przed wzi\u0119ciem udzia\u0142u w posiedzeniu.
                Przynajmniej jeden cz\u0142onek Komitetu ds. Sytuacji Nadzwyczajnych powinien by\u0107 ekspertem wyznaczonym przez Pa\u0144stwo-Stron\u0119 W sk\u0142ad Komitetu ds. Sytuacji Nadzwyczajnych powinien wchodzi\u0107 co najmniej jeden ekspert wyznaczony przez Pa\u0144stwo-Stron\u0119, na kt\u00f3rego terytorium zaistnia\u0142o zdarzenie, jak r\u00f3wnie\u017c eksperci wyznaczeni przez inne dotkni\u0119te Pa\u0144stwa-Strony. Dla cel\u00f3w artyku\u0142\u00f3w 48 i 49 \u201ePa\u0144stwo-Strona dotkni\u0119te zdarzeniem\u201d oznacza Pa\u0144stwo-Stron\u0119 znajduj\u0105ce si\u0119 w pobli\u017cu geograficznym lub w inny spos\u00f3b, na kt\u00f3re dane zdarzenie ma wp\u0142yw.

                Komentarz:<\/strong>
                Ust. 2 \u2013 Komitet ds. Sytuacji Nadzwyczajnych sk\u0142ada si\u0119 z ekspert\u00f3w wybranych przez Dyrektora Generalnego z Rejestru Ekspert\u00f3w IHR oraz, w razie potrzeby, z innych eksperckich paneli doradczych Organizacji, a tak\u017ce z Dyrektor\u00f3w Regionalnych z ka\u017cdego regionu dotkni\u0119tego problemem \u2013 wszyscy cz\u0142onkowie s\u0105 pracownikami WHO lub Cz\u0142onkami Organizacji \u015bci\u015ble powi\u0105zanych z WHO.<\/p>\n\n\n\n

                WYKRE\u015aLONO: Zapis, \u017ce przynajmniej jeden cz\u0142onek Komitetu ds. Sytuacji Nadzwyczajnych powinien by\u0107 ekspertem wyznaczonym przez Pa\u0144stwo-Stron\u0119 ale powinien wchodzi\u0107 co najmniej jeden ekspert z terenu zdarzenia oraz ekspert wyznaczony przez Pa\u0144stwo \u201edotkni\u0119te\u201d zdarzeniem.
                Rozszerzono definicj\u0119: Pa\u0144stwo-Strona dotkni\u0119te zdarzeniem \u2013 co oznacza Pa\u0144stwo-Stron\u0119 znajduj\u0105ce si\u0119 w pobli\u017cu geograficznym lub w inny spos\u00f3b, na kt\u00f3re dane zdarzenie ma wp\u0142yw. Dla przyk\u0142adu USA, Korea, W\u0142ochy etc. maj\u0105 na terenie naszego kraju fabryki.
                <\/p>\n\n\n\n

                Artyku\u0142 49: Procedura<\/strong><\/p>\n\n\n\n

                1. 3.bis. Je\u017celi Komisja Nadzwyczajna nie jest jednomy\u015blna w swoich ustaleniach, ka\u017cdy cz\u0142onek ma prawo do wyra\u017cenia swojej odmiennej opinii zawodowej w sprawozdaniu indywidualnym lub grupowym, zawieraj\u0105cym uzasadnienie odmiennej opinii i stanowi\u0105cym cz\u0119\u015b\u0107 sprawozdania Komisji ds. Sytuacji Nadzwyczajnych.<\/li>
                2. ter. Sk\u0142ad Komisji Nadzwyczajnej i jej pe\u0142ne sprawozdania s\u0105 udost\u0119pniane Pa\u0144stwom Cz\u0142onkowskim.<\/li>
                3. Dyrektor Generalny zwraca si\u0119 do dotkni\u0119tych zagro\u017ceniem Pa\u0144stw-Stron, w tym do Pa\u0144stwa-Strony, na kt\u00f3rego terytorium zaistnia\u0142o zdarzenie, o przedstawienie swojej swoich opinii Komitetowi ds. Sytuacji Nadzwyczajnych. W tym celu Dyrektor Generalny powiadamia je Pa\u0144stwa-Strony o terminach i porz\u0105dku obrad posiedzenia Komitetu ds. Sytuacji Nadzwyczajnych z takim wyprzedzeniem, z jakim jest to konieczne. Jednak dane Pa\u0144stwo-Strona, na kt\u00f3rego terytorium ma miejsce zdarzenie, nie mo\u017ce ubiega\u0107 si\u0119 o droczenie posiedzenia Komitetu Nadzwyczajnego, w celu przedstawienia na nim swojego stanowiska.
                  (\u2026)<\/li>
                4. Dotkni\u0119te Pa\u0144stwa-Strony, na kt\u00f3rych terytorium wyst\u0105pi\u0142o dane zdarzenie, mog\u0105 zaproponowa\u0107 Dyrektorowi Generalnemu zako\u0144czenie sytuacji zagro\u017cenia zdrowia publicznego o zasi\u0119gu mi\u0119dzynarodowym i\/lub wydanie zalece\u0144 tymczasowych oraz przedstawi\u0107 tak\u0105 propozycj\u0119 Komitetowi ds. Sytuacji Nadzwyczajnych.
                  Komentarz:
                  Ust. 4 \u2013 Dyrektor Generalny WHO zawiadamia o terminie posiedzenia Komitetu z \u201ekoniecznym\u201d wyprzedzeniem, to jest bardzo nieostry termin i mo\u017ce stanowi\u0107 \u017ar\u00f3d\u0142o komplikacji, zwa\u017cywszy, \u017ce tylko Pa\u0144stwo-Strona, na terytorium kt\u00f3rego wyst\u0105pi\u0142o zdarzenie, nie mo\u017ce si\u0119 ubiega\u0107 o odroczenie terminu posiedzenie.
                  Ust. 7 \u2013 Pa\u0144stwo Dotkni\u0119te, a wi\u0119c nie tylko to Pa\u0144stwo-Strona, gdzie nast\u0105pi\u0142o zdarzenie mo\u017ce zaproponowa\u0107 zako\u0144czenie sytuacji zagro\u017cenia lub wydanie zalece\u0144 tymczasowych, powy\u017csze oznacza propozycj\u0119, a nie wniosek, brak wskazania, jak\u0105 rang\u0119 ma taka propozycja i jakie s\u0105 jej skutki prawne dla danego Pa\u0144stwa.
                  Inicjatorzy proponuj\u0105 NOWY Rozdzia\u0142 IV (artyku\u0142 53 bis-quater): Komitet ds. Przestrzegania Przepis\u00f3w, kt\u00f3re stanowi\u0105 kwestie strice techniczne, wi\u0119c zosta\u0142y w analizie pomini\u0119te.<\/li><\/ol>\n\n\n\n

                  Artyku\u0142 59: Wej\u015bcie w \u017cycie; termin na odrzucenie lub zg\u0142oszenie zastrze\u017ce\u0144<\/strong><\/p>\n\n\n\n

                  <\/p>\n\n\n\n

                  1. Termin przewidziany w art. 22 Konstytucji WHO na odrzucenie lub zastrze\u017cenia do niniejszego Regulaminu lub jego zmiany wynosi 18 miesi\u0119cy od daty powiadomienia przez Dyrektora Generalnego o przyj\u0119ciu niniejszego Regulaminu lub o wprowadzonych poprawkach przez Zgromadzenie Zdrowia. Ka\u017cda odmowa lub zastrze\u017cenie otrzymane przez Dyrektora Generalnego po up\u0142ywie tego terminu nie wywo\u0142uje \u017cadnych skutk\u00f3w.
                    1.bis.Termin przewidziany w art. 22 Konstytucji WHO na odrzucenie lub zastrze\u017cenia do poprawek do niniejszego Regulaminu wynosi sze\u015b\u0107 miesi\u0119cy od daty powiadomienia przez Dyrektora Generalnego o przyj\u0119ciu zmiany do niniejszego Regulaminu przez Zgromadzenie Zdrowia. Wszelkie odrzucenie lub zastrze\u017cenie otrzymane przez Dyrektora Generalnego po up\u0142ywie tego terminu nie wywo\u0142uje \u017cadnych skutk\u00f3w.<\/li>
                  2. Niniejszy regulamin wchodzi w \u017cycie 24 miesi\u0105ce po dacie powiadomienia, o kt\u00f3rym mowa w ust. 1 niniejszego artyku\u0142u, a poprawki do niniejszego regulaminu wchodz\u0105 w \u017cycie sze\u015b\u0107 miesi\u0119cy po dacie powiadomienia, o kt\u00f3rym mowa w ust. 1a niniejszego artyku\u0142u, z wyj\u0105tkiem:
                    a) Pa\u0144stwa, kt\u00f3re odrzuci\u0142o niniejszy regulamin lub zmiany do niego zgodnie z artyku\u0142em 61;
                    b) Pa\u0144stwa, kt\u00f3re zg\u0142osi\u0142o zastrze\u017cenie, w stosunku do kt\u00f3rego niniejszy regulamin wchodzi w \u017cycie zgodnie z artyku\u0142em 62;

                    Komentarz:<\/strong>
                    Ust. 1 bis. \u2013 Rzeczpospolita Polska ma 6 miesi\u0119cy od daty zatwierdzenia projektu na odrzucenie przedmiotowych poprawek, co spowoduje brak ich obowi\u0105zywania w stosunku do Polski. Lektura proponowanych zmian nie pozostawia \u017cadnych z\u0142udze\u0144, \u017ce ich akceptacja i wdro\u017cenie do polskiego systemu prawnego jest niedopuszczalna.
                    Nale\u017cy wskaza\u0107, i\u017c g\u0142\u00f3wnym \u017ar\u00f3d\u0142em informacji na temat potencjalnego ryzyka wyst\u0105pienia kolejnej pandemii jest WHO oraz Bill Gates, kt\u00f3ry jest aktualnie dominuj\u0105cym sponsorem przedmiotowej instytucji.
                    Rzeczywistym celem przedmiotowej inicjatywy s\u0105:<\/li>
                  3. stworzenie jednolitego modelu dotycz\u0105cego rozwi\u0105za\u0144, jakie pa\u0144stwa-sygnatariusze takiego instrumentu b\u0119d\u0105 zobowi\u0105zane stosowa\u0107 w przypadku og\u0142oszenia kolejnych pandemii przez WHO,<\/li>
                  4. uznanie nadrz\u0119dnej i wi\u0105\u017c\u0105cej roli organizacji WHO przy wdra\u017caniu konkretnych rozwi\u0105za\u0144 w walce z epidemiami chor\u00f3b zaka\u017anych,<\/li>
                  5. nadanie WHO uprawnienia do wydawania wobec pa\u0144stw-cz\u0142onk\u00f3w wi\u0105\u017c\u0105cych decyzji, na mocy kt\u00f3rych dany kraj b\u0119dzie zmuszony stosowa\u0107 okre\u015blon\u0105 strategi\u0119 w walce z potencjalnym zagro\u017ceniem chorobowym,<\/li>
                  6. pozbawienie kraj\u00f3w cz\u0142onkowskich istotnego elementu suwerenno\u015bci,<\/li>
                  7. pozbawienie kraj\u00f3w cz\u0142onkowskich pe\u0142nej kontroli nad kwestiami finansowymi w zwi\u0105zku ze zwalczaniem pandemii,<\/li>
                  8. wprowadzenie sankcji za naruszenie pandemicznej narracji WHO oraz modelu walki z pandemi\u0105 poprzez wprowadzenie konsekwencji w sferze relacji mi\u0119dzynarodowych oraz kar finansowych,<\/li>
                  9. pozbawienie kraj\u00f3w cz\u0142onkowskich jakiegokolwiek wp\u0142ywu na polityk\u0119 zdrowotn\u0105 w\u0142asnego kraju,<\/li>
                  10. pozbawienie kraj\u00f3w cz\u0142onkowskich prawa do weryfikacji narzucanych decyzji, konsultacji i kooperacji, sprowadzaj\u0105c kraje cz\u0142onkowskie do roli podrz\u0119dnego wykonawcy arbitralnych decyzji Dyrektora Generalnego WHO.

                    Powy\u017csze, naszym zdaniem, w oparciu o aktualn\u0105 sytuacj\u0119 zdrowotn\u0105 oraz finansow\u0105 na \u015bwiecie otwiera wr\u0119cz nieograniczone pole do:
                    <\/strong>\uf0b7 olbrzymich nadu\u017cy\u0107 finansowych,
                    \uf0b7 oddania prywatnej instytucji WHO wr\u0119cz nieograniczonej w\u0142adzy w kwestiach zdrowotnych kosztem suwerenno\u015bci kraj\u00f3w-sygnatariuszy,
                    \uf0b7 bezwzgl\u0119dnego podporz\u0105dkowania si\u0119 decyzjom WHO przy ca\u0142kowitym braku kontroli nad zasadno\u015bci\u0105 oraz rzetelno\u015bci\u0105 ocen sytuacji, a stanowi\u0105cych podstaw\u0119 wydawanych decyzji przez WHO,
                    \uf0b7 manipulowania informacjami zdrowotnymi oraz mechanizmami zwalczania chor\u00f3b wed\u0142ug dyktatu WHO na skal\u0119 globaln\u0105,
                    \uf0b7 mo\u017cliwo\u015bci zapewnienia nieko\u0144cz\u0105cych si\u0119 zysk\u00f3w koncernom farmaceutycznym,
                    \uf0b7 finansowania przez rz\u0105dy w\u0105tpliwych moralnie bada\u0144 i eksperyment\u00f3w medycznych oraz potencjalne przymuszanie obywateli do poddawania si\u0119 tym eksperymentom,
                    \uf0b7 naruszanie praw obywatelskich, wolno\u015bci s\u0142owa, w tym wyra\u017cania w\u0142asnych pogl\u0105d\u00f3w,
                    \uf0b7 zwalczanie alternatywnych metod leczenia niezgodnych z narracj\u0105 WHO oraz interesami jej darczy\u0144c\u00f3w w postaci koncern\u00f3w farmaceutycznych.

                    Nale\u017cy wskaza\u0107, i\u017c obecnie mniej ni\u017c 20% bud\u017cetu WHO pochodzi od rz\u0105d\u00f3w pa\u0144stw cz\u0142onkowskich. Ponad 80 procent stanowi\u0105 dobrowolne i w du\u017cej mierze celowe wp\u0142aty od darczy\u0144c\u00f3w publicznych lub prywatnych, g\u0142\u00f3wnie fundacji i firm farmaceutycznych.
                    Nieco ponad 14% ca\u0142kowitego bud\u017cetu pochodzi obecnie z Fundacji Billa i Melindy Gates\u00f3w. Od kilku lat Fundacja ta jest najwi\u0119kszym prywatnym darczy\u0144c\u0105 i od prze\u0142omu tysi\u0105cleci przekaza\u0142a 2,5 miliarda dolar\u00f3w na rzecz WHO. Tylko w roku 2016 i 2017 roczna kwota wynosi\u0142a 629 milion\u00f3w dolar\u00f3w \u2013 w du\u017cej mierze przeznaczonych na kampanie dotycz\u0105ce szczepie\u0144.

                    Fundacja Billa i Melindy Gates przekaza\u0142a na rzecz WHO \u0142\u0105cznie 1,6 miliarda dolar\u00f3w na pomoc w powstrzymaniu rozprzestrzeniania si\u0119 poliomyelitis-polio, jednocze\u015bnie przynios\u0142a bardzo wysokie zyski koncernom farmaceutycznym, powoduj\u0105c gwa\u0142towny wzrost cen ich akcji, a kt\u00f3rych przedstawiciele zasiadaj\u0105 w zarz\u0105dzie Fundacji Billa i Melindy Gates, powy\u017csze spowodowa\u0142o gwa\u0142towny wzrost cen ich akcji. To z kolei przynios\u0142o korzy\u015bci r\u00f3wnie\u017c Fundacji Billa i Melindy Gates\u00f3w, kt\u00f3ra posiada pakiety akcji m.in. grup farmaceutycznych GlaxoSmithKline, Novartis, Roche, Sanofi, Gilead i Pfizer.

                    Prawie sze\u015b\u0107 lat temu nast\u0105pi\u0142a zasadnicza zmiana strukturalna w ramach WHO na korzy\u015b\u0107 sektora prywatnego. Do tego czasu tylko organizacje non-profit mog\u0142y uczestniczy\u0107 w grupach roboczych i zespo\u0142ach zadaniowych WHO, w kt\u00f3rych podejmowane s\u0105 najwa\u017cniejsze decyzje organizacji. Decyzj\u0105 Zgromadzenia Og\u00f3lnego WHO od maja 2016 r. sp\u00f3\u0142ki handlowe mog\u0105 wp\u0142ywa\u0107 na decyzje strategiczne w jej organach.

                    Zgodnie z obowi\u0105zuj\u0105cymi przepisami prawa, w tym Dyrektyw\u0105 Parlamentu Europejskiego i Rady 2014\/24\/UE z dnia 26 lutego 2014 r. i art. 24 niniejszej Dyrektywy, Pa\u0144stwa cz\u0142onkowskie zapewniaj\u0105 podj\u0119cie przez instytucje zamawiaj\u0105ce odpowiednich \u015brodk\u00f3w, by skutecznie zapobiega\u0107 konfliktom interes\u00f3w, a tak\u017ce rozpoznawa\u0107 i likwidowa\u0107 je, gdy powstaj\u0105 w zwi\u0105zku z prowadzeniem post\u0119powa\u0144 o udzielenie zam\u00f3wie\u0144, by nie dopu\u015bci\u0107 do ewentualnego zak\u0142\u00f3cenia konkurencji i zapewni\u0107 r\u00f3wne traktowanie wszystkich wykonawc\u00f3w.
                    Poj\u0119cie konfliktu interes\u00f3w obejmuje co najmniej ka\u017cd\u0105 sytuacj\u0119, w kt\u00f3rej cz\u0142onkowie personelu instytucji zamawiaj\u0105cej lub dostawcy us\u0142ug w zakresie obs\u0142ugi zam\u00f3wie\u0144 dzia\u0142aj\u0105cego w imieniu instytucji zamawiaj\u0105cej bior\u0105cy udzia\u0142 w prowadzeniu post\u0119powania o udzielenie zam\u00f3wienia lub mog\u0105cy wp\u0142yn\u0105\u0107 na wynik tego post\u0119powania maj\u0105, bezpo\u015brednio lub po\u015brednio, interes finansowy, ekonomiczny lub inny interes osobisty, kt\u00f3ry postrzega\u0107 mo\u017cna jako zagra\u017caj\u0105cy ich bezstronno\u015bci i niezale\u017cno\u015bci w zwi\u0105zku z post\u0119powaniem oddzielenie zam\u00f3wienia.

                    Przytoczone zapisy dotycz\u0105 kwalifikacji wydatk\u00f3w w ramach Funduszy UE ale mo\u017cna je jak najbardziej zastosowa\u0107 pomocniczo dla wyk\u0142adni poj\u0119cia konfliktu interes\u00f3w.
                    W zwi\u0105zku z powy\u017cszymi zapisami poj\u0119cia konfliktu interes\u00f3w nie nale\u017cy rozpatrywa\u0107 wy\u0142\u0105cznie na gruncie Wytycznych w zakresie kwalifikowalno\u015bci wydatk\u00f3w w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Spo\u0142ecznego oraz Funduszu Sp\u00f3jno\u015bci na lata 2014-2020, gdy\u017c wskazane Wytyczne odwo\u0142uj\u0105 si\u0119 wy\u0142\u0105cznie do powi\u0105za\u0144 osobowych i kapita\u0142owych, kt\u00f3rych w szczeg\u00f3lno\u015bci nale\u017cy unika\u0107 przy udzielaniu zam\u00f3wie\u0144. U\u017cycie okre\u015blenia \u201ew szczeg\u00f3lno\u015bci\u201d oznacza te\u017c, \u017ce opisany w Wytycznych katalog przypadk\u00f3w powi\u0105za\u0144 kapita\u0142owych i osobowych jest katalogiem otwartym, co oznacza, \u017ce wyst\u0105pienie r\u00f3wnie\u017c w innych przypadkach powi\u0105za\u0144 osobowych i kapita\u0142owych, a tak\u017ce brak bezstronno\u015bci i obiektywno\u015bci przy udzielaniu zam\u00f3wienia, \u015bwiadczy o wyst\u0105pieniu konfliktu interes\u00f3w.

                    Analogiczne zapisy zawarte zosta\u0142y w Komunikacie Komisji Europejskiej zawieraj\u0105cym Wytyczne dotycz\u0105ce unikania konflikt\u00f3w interes\u00f3w i zarz\u0105dzania takimi konfliktami na podstawie rozporz\u0105dzenia finansowego (2021\/C 121\/01) oraz Rozporz\u0105dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1303\/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku ustanawiaj\u0105ce wsp\u00f3lne przepisy dotycz\u0105ce Europejskich Funduszy oraz uchylaj\u0105ce rozporz\u0105dzenie Rady (WE) nr 1083\/2006.
                    Nale\u017cy kategorycznie wskaza\u0107, i\u017c WHO jako podmiot sponsorowany przez koncerny farmaceutyczne b\u0119d\u0105ce producentami szczepionek, jak r\u00f3wnie\u017c g\u0142\u00f3wnego promotora szczepie\u0144 Billa Gatesa podj\u0119\u0142o decyzj\u0119 na Zgromadzeniu Og\u00f3lnym WHO, \u017ce sp\u00f3\u0142ki handlowe mog\u0105 od maja 2016 r. wp\u0142ywa\u0107 na decyzje strategiczne w tych organach, co pozostaje w oczywistym i rzeczywistym konflikcie interes\u00f3w, a przekazanie na podstawie art. 89 lub 90 Konstytucji RP jakichkolwiek uprawnie\u0144 Organ\u00f3w naszego Pa\u0144stwa na rzecz WHO b\u0119dzie stanowi\u0142o znamiona wyczerpuj\u0105ce czyn stypizowany w art. 127 kodeksu karnego (zamach stanu).

                    Z uwagi na powy\u017csze zagro\u017cenia, zgodnie z tre\u015bci\u0105 art. 5 Konstytucji RP, cyt.: \u201eRzeczpospolita Polska strze\u017ce niepodleg\u0142o\u015bci i nienaruszalno\u015bci swojego terytorium, zapewnia wolno\u015bci i prawa cz\u0142owieka i obywatela oraz bezpiecze\u0144stwo obywateli, strze\u017ce dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochron\u0119 \u015brodowiska, kieruj\u0105c si\u0119 zasad\u0105 zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju\u201d.

                    Wzywamy do natychmiastowego odrzucenia przedmiotowych poprawek, natychmiastowego wypowiedzenia udzielonego pe\u0142nomocnictwa do prowadzenia przedmiotowych negocjacji w imieniu Rzeczpospolitej Polskiej i wyst\u0105pienia ze \u015awiatowej Organizacji Zdrowia (WHO).
                    W imieniu Obywateli Rzeczpospolitej Polskiej

                    cz\u0142onkowie licznych organizacji spo\u0142ecznych
                    <\/li><\/ol>\n\n\n\n
                    <\/div>\n\n\n\n
                    <\/div><\/div><\/div>\n\n\n\n
                    <\/div>\n\n\n\n

                    Pobierz pismo:<\/strong><\/h3>\n\n\n\n
                    <\/object>sprzeciw spo\u0142eczny IHR_22_05_22_do pos\u0142\u00f3w<\/a>Pobierz<\/a><\/div>\n\n\n\n
                    <\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

                    Druk 12 stron pisma trafi bezpo\u015brednio do 460 pos\u0142\u00f3w i 100 senator\u00f3w. Poni\u017cej znajduje si\u0119 wz\u00f3r pisma, kt\u00f3re b\u0119dzie indywidualnie z Imienia i Nazwiska adresowane do danego przedstawiciela rz\u0105du. Warszawa, 23 maja 2022 r.Cz\u0142onkowie licznych organizacji spo\u0142ecznych zjednoczeni w akcji \u201eNie dla WHO\u201dkontakt: [email protected] Sz. P. Iwona Arent Pose\u0142 na Sejm RP Szanowna Pani Pose\u0142!Zwracamy si\u0119 do Pani, dzia\u0142aj\u0105c w […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1209,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[44],"gutentor_comment":1,"yoast_head":"\nSprzeciw spo\u0142eczny IHR (do pos\u0142\u00f3w) - Medycy Nadziei<\/title>\n<meta name=\"description\" content=\"Druk 12 stron pisma trafi bezpo\u015brednio do 460 pos\u0142\u00f3w i 100 senator\u00f3w. Poni\u017cej znajduje si\u0119 wz\u00f3r pisma, kt\u00f3re b\u0119dzie indywidualnie z Imienia i Nazwiska\" \/>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"pl_PL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Sprzeciw spo\u0142eczny IHR (do pos\u0142\u00f3w) - Medycy Nadziei\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Druk 12 stron pisma trafi bezpo\u015brednio do 460 pos\u0142\u00f3w i 100 senator\u00f3w. Poni\u017cej znajduje si\u0119 wz\u00f3r pisma, kt\u00f3re b\u0119dzie indywidualnie z Imienia i Nazwiska\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Medycy Nadziei\" \/>\n<meta property=\"article:publisher\" content=\"https:\/\/www.facebook.com\/MedycyNadziei\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2022-05-23T20:35:53+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2022-05-23T20:37:33+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/05\/nie-dla-traktatu-WHO-www.jpg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"1600\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"900\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Medyk Nadziei\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Napisane przez\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Medyk Nadziei\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Szacowany czas czytania\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"33 minuty\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"Organization\",\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#organization\",\"name\":\"Stowarzyszenie Ochrony Zdrowia - Medycy Nadziei\",\"url\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/\",\"sameAs\":[\"https:\/\/www.youtube.com\/channel\/UCciKkbWty4usXxX9omeYMMw\",\"https:\/\/www.facebook.com\/MedycyNadziei\"],\"logo\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#\/schema\/logo\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/01\/cropped-medycy-nadziei-logo-1.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/01\/cropped-medycy-nadziei-logo-1.jpg\",\"width\":270,\"height\":90,\"caption\":\"Stowarzyszenie Ochrony Zdrowia - Medycy Nadziei\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#\/schema\/logo\/image\/\"}},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/\",\"name\":\"Medycy Nadziei\",\"description\":\"Stowarzyszenie Ochrony Zdrowia - Medycy Nadziei\",\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#organization\"},\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"pl-PL\"},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/05\/nie-dla-traktatu-WHO-www.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/05\/nie-dla-traktatu-WHO-www.jpg\",\"width\":1600,\"height\":900},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#webpage\",\"url\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/\",\"name\":\"Sprzeciw spo\u0142eczny IHR (do pos\u0142\u00f3w) - Medycy Nadziei\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#primaryimage\"},\"datePublished\":\"2022-05-23T20:35:53+00:00\",\"dateModified\":\"2022-05-23T20:37:33+00:00\",\"description\":\"Druk 12 stron pisma trafi bezpo\u015brednio do 460 pos\u0142\u00f3w i 100 senator\u00f3w. Poni\u017cej znajduje si\u0119 wz\u00f3r pisma, kt\u00f3re b\u0119dzie indywidualnie z Imienia i Nazwiska\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/\"]}]},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Strona g\u0142\u00f3wna\",\"item\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Sprzeciw spo\u0142eczny IHR (do pos\u0142\u00f3w)\"}]},{\"@type\":\"Article\",\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#article\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#webpage\"},\"author\":{\"name\":\"Medyk Nadziei\",\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#\/schema\/person\/4ae4f9e3d838c7d74c79df457c3f9a8e\"},\"headline\":\"Sprzeciw spo\u0142eczny IHR (do pos\u0142\u00f3w)\",\"datePublished\":\"2022-05-23T20:35:53+00:00\",\"dateModified\":\"2022-05-23T20:37:33+00:00\",\"mainEntityOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#webpage\"},\"wordCount\":6536,\"commentCount\":0,\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#organization\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/05\/nie-dla-traktatu-WHO-www.jpg\",\"keywords\":[\"WHO\"],\"articleSection\":[\"Aktualno\u015bci\"],\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"CommentAction\",\"name\":\"Comment\",\"target\":[\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#respond\"]}]},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#\/schema\/person\/4ae4f9e3d838c7d74c79df457c3f9a8e\",\"name\":\"Medyk Nadziei\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"pl-PL\",\"@id\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/b23f0517c1253ba3f179df68cd605a92?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/b23f0517c1253ba3f179df68cd605a92?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Medyk Nadziei\"},\"sameAs\":[\"http:\/\/www.medycynadziei.pl\"],\"url\":\"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/author\/admin\/\"}]}<\/script>\n","yoast_head_json":{"title":"Sprzeciw spo\u0142eczny IHR (do pos\u0142\u00f3w) - Medycy Nadziei","description":"Druk 12 stron pisma trafi bezpo\u015brednio do 460 pos\u0142\u00f3w i 100 senator\u00f3w. Poni\u017cej znajduje si\u0119 wz\u00f3r pisma, kt\u00f3re b\u0119dzie indywidualnie z Imienia i Nazwiska","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/","og_locale":"pl_PL","og_type":"article","og_title":"Sprzeciw spo\u0142eczny IHR (do pos\u0142\u00f3w) - Medycy Nadziei","og_description":"Druk 12 stron pisma trafi bezpo\u015brednio do 460 pos\u0142\u00f3w i 100 senator\u00f3w. Poni\u017cej znajduje si\u0119 wz\u00f3r pisma, kt\u00f3re b\u0119dzie indywidualnie z Imienia i Nazwiska","og_url":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/","og_site_name":"Medycy Nadziei","article_publisher":"https:\/\/www.facebook.com\/MedycyNadziei","article_published_time":"2022-05-23T20:35:53+00:00","article_modified_time":"2022-05-23T20:37:33+00:00","og_image":[{"width":1600,"height":900,"url":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/05\/nie-dla-traktatu-WHO-www.jpg","type":"image\/jpeg"}],"author":"Medyk Nadziei","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Napisane przez":"Medyk Nadziei","Szacowany czas czytania":"33 minuty"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"Organization","@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#organization","name":"Stowarzyszenie Ochrony Zdrowia - Medycy Nadziei","url":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/","sameAs":["https:\/\/www.youtube.com\/channel\/UCciKkbWty4usXxX9omeYMMw","https:\/\/www.facebook.com\/MedycyNadziei"],"logo":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"pl-PL","@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#\/schema\/logo\/image\/","url":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/01\/cropped-medycy-nadziei-logo-1.jpg","contentUrl":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/01\/cropped-medycy-nadziei-logo-1.jpg","width":270,"height":90,"caption":"Stowarzyszenie Ochrony Zdrowia - Medycy Nadziei"},"image":{"@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#\/schema\/logo\/image\/"}},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#website","url":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/","name":"Medycy Nadziei","description":"Stowarzyszenie Ochrony Zdrowia - Medycy Nadziei","publisher":{"@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#organization"},"potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"pl-PL"},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"pl-PL","@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#primaryimage","url":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/05\/nie-dla-traktatu-WHO-www.jpg","contentUrl":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/05\/nie-dla-traktatu-WHO-www.jpg","width":1600,"height":900},{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#webpage","url":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/","name":"Sprzeciw spo\u0142eczny IHR (do pos\u0142\u00f3w) - Medycy Nadziei","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#primaryimage"},"datePublished":"2022-05-23T20:35:53+00:00","dateModified":"2022-05-23T20:37:33+00:00","description":"Druk 12 stron pisma trafi bezpo\u015brednio do 460 pos\u0142\u00f3w i 100 senator\u00f3w. Poni\u017cej znajduje si\u0119 wz\u00f3r pisma, kt\u00f3re b\u0119dzie indywidualnie z Imienia i Nazwiska","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#breadcrumb"},"inLanguage":"pl-PL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/"]}]},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Strona g\u0142\u00f3wna","item":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Sprzeciw spo\u0142eczny IHR (do pos\u0142\u00f3w)"}]},{"@type":"Article","@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#article","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#webpage"},"author":{"name":"Medyk Nadziei","@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#\/schema\/person\/4ae4f9e3d838c7d74c79df457c3f9a8e"},"headline":"Sprzeciw spo\u0142eczny IHR (do pos\u0142\u00f3w)","datePublished":"2022-05-23T20:35:53+00:00","dateModified":"2022-05-23T20:37:33+00:00","mainEntityOfPage":{"@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#webpage"},"wordCount":6536,"commentCount":0,"publisher":{"@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#organization"},"image":{"@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-content\/uploads\/2022\/05\/nie-dla-traktatu-WHO-www.jpg","keywords":["WHO"],"articleSection":["Aktualno\u015bci"],"inLanguage":"pl-PL","potentialAction":[{"@type":"CommentAction","name":"Comment","target":["https:\/\/www.medycynadziei.pl\/sprzeciw-spoleczny-ihr-do-poslow\/#respond"]}]},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#\/schema\/person\/4ae4f9e3d838c7d74c79df457c3f9a8e","name":"Medyk Nadziei","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"pl-PL","@id":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/b23f0517c1253ba3f179df68cd605a92?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/b23f0517c1253ba3f179df68cd605a92?s=96&d=mm&r=g","caption":"Medyk Nadziei"},"sameAs":["http:\/\/www.medycynadziei.pl"],"url":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/author\/admin\/"}]}},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1206"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1206"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1206\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1212,"href":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1206\/revisions\/1212"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1209"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1206"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1206"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.medycynadziei.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1206"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}